Constantin
Brâncoveanu a văzut lumina acestei lumi în localitatea Brâncoveni de prin
părţile Romanaţiului, având printre strămoşii săi după tată pe Sfântul Voievod
Matei Basarab (1632-1654), recunoscut ca mare ctitor de biserici şi mănastiri,
iar mama sa, Stanca, fiica postelnicului Constantin Cantacuzino, era şi dânsa
de viţă împărătească.
Domnia
Sfântului Voievod Constantin Brâncoveanu a constituit pentru Ţara Românească,
în cei 25 de ani cât a stat pe tronul Valahiei, o perioadă liniştită pentru
ţară, aceasta datorită diplomaţiei native cu care era înzestrat voievodul.
Ctitor de biserici şi ocrotitor statornic al întregii Ortodoxii, el este
creatorul unei sinteze culturale şi spirituale unice în istoria poporului
român. A purtat grijă pentru toţi românii din cele trei principate şi în
special pentru românii transilvăneni, aflaţi sub stăpânire habsburgică. Un om
de o evlavie şi o moralitate ireproşabile, tată a unsprezece copii, căsătorit
cu Maria Doamna, fiica lui Neagoe şi nepoata lui Antonie Vodă din Popeşti, a
întrecut pe toţi domnii creştini prin martiriul său, al celor patru feciori ai săi
şi al sfetnicului Ianache Văcărescu.
Încă de tânăr
a fost chemat la înalte dregătorii, până la înalta vrednicie de mare logofăt.
Domnitorul Şerban Vodă Cantacuzino, îl preţuia pe el cel mai mult dintre toţi
nepoţii săi, iar pe patul de moarte i-a încredinţat pecetea domnească. La
moartea acestuia, în 29 octombrie 1688, boierimea şi dregătorii ţării i-au
cerut lui Constantin Brâncoveanu să primească domnia Valahiei. El spunea că
este de ajuns ceea ce este şi ceea ce i-a dat Dumnezeu, primind după multe stăruinţe
scaunul domnesc, ştiind că este vrerea ţării ca să-i apere credinţa şi să-i
asigure liniştea şi pacea. A fost uns domn de către mitropolitul Ţării
Româneşti, Teodosie.
Primul lucru
pe care l-a împlinit a fost să continue tipărirea Bibliei de la Bucureşti, din
1688, monument de limbă românească, pe înţelesul tuturor românilor din toate
provinciile ţării.
Toată domnia
sa de peste 25 de ani, a fost vreme de pace, ţara nu a cunoscut război, deşi
era înconjurată de trei imperii puternice care o vrăşmăşeau, cel rusesc, cel
otoman şi cel habsburgic. În acest răstimp Binecredinciosul Voievod Constantin
Brâncoveanu a făcut să înflorească credinţa prin ctitorirea sfîntelor locaşuri
de închinare, cultură, prin tipărirea multor cărţi, mai ales religioase şi de artă,
sub toate aspectele ei, creând un stil arhitectural românesc, care îi poartă şi
numele, stilul brâncovesc.
Cronicarul
spune despre Vodă Brâncoveanu că era “cu daruri vrednice împodobit”, “cu adâncă
pricepere şi cu înaltă priveghere”, pentru ţară, “cu blândeţe şi răbdare, cu
înţelepciune şi multă bunătate”.
Domnitorul
hărăzit de Dumnezeu cu atâtea daruri frumoase a ctitorit pe drept cuvânt cea
mai strălucită epocă a vechii culturi românesti. A purtat grijă aleasă, râvnă
şi dragoste sfintelor lui Dumnezeu biserici, atât în ţară cât şi în întreaga
lume ortodoxă. Dar mai mult decât toate a iubit Vodă cele două locaşuri de
suflet ale sale: Biserica “Sfântul Gheorghe Nou” din Bucureşti şi Mănăstirea
Hurezi (Horezu) din Judeţul Vâlcea.
A întemeiat
tipografii la Bucureşti, Snagov, Târgovişte şi Râmnicu Vâlcea, având un sprijin
devotat în Marele Ierarh şi Sfânt Antim Ivireanul.
Lăcomia turcilor, care era
stârnită de averile reale dar mai ales imaginare ale voievodului, banuielile că
ar trata pe ascuns cu ruşii şi habsburgii împotriva lor, dar şi uneltirile
rudelor sale, cantacuzinii, care îi râvneau tronul, au provocat suferinţele
voievodului şi ale familiei sale.
La 25 martie
1714, în miercurea din Săptămâna Patimilor a fost prins de către turci şi i-au
fost jefuite averea şi bunurile familiei. Vodă Brâncoveanu întâmpină cu
demnitate şi tristete aceste mari încercări, pe care le consemnează în ultima
sa scrisoare adresată Patriarhului Ierusalimului, Hrisant Nottara în aceeaşi zi
de 25 martie 1714 (Buna Vestire): “ieri, la 24 ale acestei luni, viind aici cu
firman un oarecare Mustafa-Aga, Hambar-Emini, a adus şi mazilirea noastră, şi
cu poruncă de aşa cuprins, ca să ne ducă la Ţarigrad cu soţia şi copiii şi
ginerii noştrii. Această întâmplare fireşte că este prea plină de jale şi de
tulburare; dar, deoarece cunoastem că a venit din multele noastre păcate,
facă-se voia Lui cea sfântă. Iată că şi noi ne gătim şi după puţine zile
plecăm. Şi Dumnezeu să ne ajute. Deşi toată boierimea noastră strigă şi cere să
vie cu noi, totuşi nu ştim ce va ieşi. Şi sfintele-ţi rugăciuni să fie cu noi
în toată viaţa”.
La
Constantinopol, Constantin Brâncoveanu este aruncat în tenebroasa
închisoare Edicule (a celor şapte turnuri), unde a fost bătut şi
schingiuit aproape trei luni. Brâncovenii au fost supuşi la torturi
înimaginabile. Suferinţele şi chinurile lor au continuat pentru toţi şi după
mutarea lor la închisoarea Bostangi Basa, o închisoare destinată
demnitarilor turci. La torturile nesfârşite se adăugau şi pârile din ţara, ale
cantacuzinilor, ce alimentau lăcomia turcilor, care considerau că domnitorul,
supranumit de ei “Altn Bei”, poseda averi fabuloase şi trebuia mereu
torturat pentru aceasta.
În ziua de 15
august, la praznicul Adormirii Maicii Domnului, când Sfântul Voievod împlinea
60 de ani de viaţă şi 40 de ani de căsnicie cu Doamna Maria, soţia sa, a fost
scos din temniţă dimpreună cu fii săi şi sfetnicul Ianache şi duşi la locul
unde vor primi cununile muceniciei.
O prezentare
foarte clară şi emoţionantă o face unul dintre martorii oculari ai acestui
eveniment, este vorba despre Andrea Memmo, plenipotenţiarul Veneţiei la
Înalta Poartă care, printr-o scrisoare din ziua de 31 august 1714, comunica:
“duminică, 15 august de dimineata, s-a tăiat capul bătrânului principe al
Valahiei, tuturor fiilor lui şi al unui boier care îi era vistier. Iată cum s-a
facut: încă de dimineaţă Sultanul Ahmed se puse într-un caiac împărătesc şi
veni la Serai, pe canalul Mării Negre, în faţa căreia era o piaţă unde a adus
pe Brâncoveanu Voievod, pe cei patru baieţi ai lui şi pe vistierul Văcărescu.
I-au pus în genunchi unul lângă altul, la o oarecare depărtare. Un gâde le-a
scos căciulile din cap şi sultanul i-a mustrat făcându-i haini. Apoi li se
deteră voie a face o scurtă rugaciune.
Înainte de a
se ridica securea deasupra capului, au fost întrebaţi de voiesc sa se facă
turci şi atunci vor fi iertaţi. Glasul cel înăbuşit de credinţă al
Brâncoveanului răsună şi zice înspăimântat de această însultă: “fii mei! Iată
toate avuţiile şi tot ce am avut am pierdut; să nu ne pierdem însă sufletele!
Staţi tari şi bărbăteşti, dragii mei şi nu băgaţi în seamă moartea. Priviţi la
Hristos Mântuitorul nostru, câte a răbdat pentru noi şi cu ce moarte de ocară a
murit! Credeţi tare întru aceasta şi nu vă mişcaţi, nici vă clătinaţi în
credinţa cea pravoslavnică!”
La aceste cuvinte Ahmed se făcu
ca un leu turbat şi porunci să li se taie capetele. Gadele înfiorător ridică
securea şi capul marelui vistiernic Văcărescu se rostogoli pe pamant. Apoi
începu cu uciderea copiilor, începând cu cel mai mare. Când gâdele ridică
securea la capul celui mai tânăr dintre copii, Mateiaş, numai de 12 ani, acesta
se îngrozi de spaimă. Sărmanul copilaş, văzând atâta sânge de la fraţii săi şi
de la Văcărescu se rugă de sultan sa-l ierte, făgăduindu-i că se va face turc.
Însă părintele său, domnul Brâncoveanu, al carui cap a cazut la urmă, înfruntă
pe fiul său şi zise: “mai bine să mori în legea creştinească decât să te faci
păgân, lepădându-te de Iisus Hristos pentru a trăi câţiva ani mai mult pe
pământ”. Copilaşul ascultă, ridică capul şi cu glas îngeresc zise gâdelui:
”vreau să mor crestin! Loveste!” În urmă ucise şi pe Brâncoveanu.
O, Doamne,
Doamne, pana-mi tremură când scriu execuţia ce am văzut şi mă întreb: putut-a
fi de faţă cineva şi să nu fi plâns, văzând capul nevinovatului Mateiaş, tânăr,
tinerel, rostogolindu-se pe jos, lângă capul parintelui său, care se apropie de
al părintelui, părând a-l îmbrăţişa?”
Trupurile
mucenicilor au fost aruncate în apele Bosforului, iar capetele lor au fost
purtate triumfal în suliţe pe străzile Constantinopolului, după care au fost
expuse la poarta Seraiului şi apoi aruncate şi ele în mare. Crestini evlavioşi
au cules din valurile mării ramaşiţele pământeşti ale brâncovenilor şi în taînă
le-au îngropat în biserica mănăstirii “Panaghia Camariotissa” de pa însula
Halki, zidită de împăratul Ioan al-II-lea Paleologul şi refăcută de către
Sfântul Constantin Brâncoveanu.
Soţia
domnitorului, Maria şi ceilalţi membrii ai familiei ramaşi în viaţă au stat
închişi în Constantinopol până în martie 1715, apoi, exilaţi la Kutai, pe
ţărmul răsăritean al Mării Negre, până în 1716, când a fost eliberată şi a
revenit în ţară.
În anul 1720
ea a putut aduce în ţară osemintele muceniceşti ale soţului său, Sfântul
Constantin Brâncoveanu, fiind înmormântate în Biserica “Sfântul Gheorghe Nou”
din Bucureşti. Pe lespedea de marmură albă de deasupra mormântului nu este
precizat numele voievodului, pentru că turcii nu îngăduiau acest lucru unui
condamnat la moarte pentru “hainie”. Deasupra mormântului Doamna Maria a aşezat
o candelă de argint, filigranată, cu următorul text scris în slavoneşte:
”această candelă ce s-au dat la Sfenti Gheorghe cel Nou, luminează unde
odihnesc oasele fericitului domn Io Constandin Brâncoveanul Basarab Voievod şi
iaste făcută de doamna măriei sale, Maria, carea şi măria sa nădăjduieşte în
Domnul iarăşi aice să i se odihnească oasele, iulie 12 zile, 7228 (1720)”.
Sursa: site-ul: Biserica Sfântul Gheorghe cel Nou
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu