vineri, 10 februarie 2023

Olimpiada de religie ortodoxă, faza locală, sector 6- Bucureşti, 2022

OLIMPIADA DE RELIGIE – CULTUL ORTODOX

Faza pe școală: 28.02 – 02.03.2022

Clasa a V-a   


 

 Toate subiectele sunt obligatorii.

Timpul efectiv de lucru este de 3 ore.

10 puncte se acordă din oficiu.

Subiectul I .............................................................................. 20 puncte

Scrieți pe foaia de concurs răspunsul corect. Fiecare item are un singur răspuns corect.

         1. Lumea a fost creată de Dumnezeu:

a. în șapte zile;

b. în cinci zile;

c. în șase zile.

        2. La început Dumnezeu a creat:

a. grădina Raiului;

b. lumea îngerilor;

c. pământul.

        3. Omul a fost creat:

a. în prima zi;

b. în cea de-a șasea zi;

c. în ziua a șaptea.

        4. Cel care a construit o corabie după îndrumarea lui Dumnezeu a fost:

a. Moise;

b. Avraam;

c. Noe.

       5. Prin felul în care s-a purtat cu frații săi, Iosif este:

a. model de iertare;

b. răzbunător;

c. bun slujitor.

       6. Sfânta Treime S-a arătat la stejarul Mamvri lui:

a. Adam;

b. Avraam;

c. Iosif.

       7. Moise este cel care:

a. a scos poporul evreu din robia egipteană;

b. a dus poporul evreu în Egipt;

c. a salvat poporul evreu de la potop.

       8. Decalogul a fost primit de Moise pe muntele:

a. Sinai (Horeb);

b. Moria;

c. Măslinilor.

   9. Patriarhul Iacob a avut:

a. 7 fii;

b. 10 fii;

c. 12 fii.

      10. Regele David este:

a. primul rege al poporului evreu;

b. strămoșul Mântuitorului Hristos;

c. unul dintre patriarhii poporului evreu.

  

Subiectul II................................................................................ 30 puncte

         Citiți cu atenție fragmentul biblic de mai jos, apoi rezolvați cerințele formulate:

         Şi a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat şi femeie. Și Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: „Creșteți și vă înmulțiți și umpleți pământul și-l supuneți; și stăpâniți peste peștii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietățile ce se mișcă pe pământ și peste tot pământul.(...) Și a privit Dumnezeu toate câte a făcut  și iată erau bune foarte.” (Facerea I, 27-28; 31). 

a)      a. Precizați numele persoanelor cărora Se adresează Dumnezeu, la care se referă textul citat.    

          b. Explicați în maximum 5 rânduri la ce se referă versetul scripturistic: Și a privit Dumnezeu toate câte a făcut și iată erau bune foarte.

c)      c. Povestiți o întâmplare din viața persoanelor biblice despre care este vorba în citatul dat.

 

Subiectul III.................................................................................. 40 puncte

Alcătuiți o compunere de 15-20 rânduri cu titlul ,,Ascultarea aduce roade bogate”, în care să aveți în vedere faptele săvârșite de Avraam înaintea lui Dumnezeu și răsplata primită de acesta, precum și folosul ascultării în viața creștinului.

 Notă! Se punctează şi structurarea compoziţiei (introducere, cuprins, încheiere), înlănţuirea logică a ideilor, originalitatea lucrării, utilizarea adecvată a limbajului religios şi folosirea citatelor potrivite.

  

OLIMPIADA DE RELIGIE – CULTUL ORTODOX

Faza pe școală: 28.02 – 2.03.2022

Clasa a V-a

BAREM DE CORECTARE ȘI NOTARE           


 

Subiectul 1:                                                                                 20 puncte

Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 2 puncte (2x10 p.).

1.c; 2.b; 3.b; 4.c; 5.a; 6.b; 7.a; 8.a; 9.c; 10.b.

 

Subiectul II                                                                             30 puncte

a)      Pentru menționarea corectă a numelor (Adam și Eva) se acordă 5 puncte; pentru răspuns parțial corect sau incomplet – 3 puncte; pentru răspuns incorect sau lipsa răspunsului – 0 puncte.

b)      Pentru explicarea corectă a citatului și respectarea numărului de rânduri se acordă 10 puncte; pentru răspuns parțial corect sau incomplet se acordă 5 puncte; pentru răspuns incorect sau lipsa răspunsului – 0 puncte.

c)      Pentru precizarea corectă a întâmplării și povestirea ei succintă se acordă 15 puncte; pentru încercarea de precizare a întâmplării și de relatare a ei se acordă 10 puncte; pentru precizarea întâmplării fără relatarea ei succintă – 5 puncte; pentru răspuns incorect sau lipsa răspunsului – 0 puncte.

 

Subiectul III                                                                                40 puncte

a)          a) Pentru respectarea temei, cu prezentarea logică și coerentă a conținutului și cu menționarea faptului că Avraam a plecat din țara sa în Canaan, ascultând de Dumnezeu și devenind părintele poporului ales, a faptului că i S-a arătat Sfânta Treime la stejarul din Mamvri și a împlinirii promisiunii Domnului, prin nașterea ulterioară a fiului său (Isaac), precum și a folosului ascultării în viața creștinului, se acordă 20 puncte; pentru încercarea de prezentare pe tema dată, cu menționarea folosului ascultării în viața creștinului, fără a preciza despre ascultarea de Dumnezeu a lui Avraam - 15 puncte; pentru încercarea de prezentare pe tema dată, fără indicarea folosului ascultării în viața creștinului și nici a ascultării de Dumnezeu a lui Avraam - 10 puncte; pentru răspuns incorect sau lipsa răspunsului – 0 puncte.

  b) Pentru respectarea părţilor unei compuneri se acordă 10 puncte; pentru respectarea parţială a cerinţei se acordă 5 puncte; pentru nerespectarea cerinței – 0 puncte.

  c)  Pentru utilizarea adecvată a limbajului religios şi citarea corectă se acordă 5 puncte; pentru respectarea parţială a cerinţei se acordă 3 puncte; pentru nerespectarea cerinței – 0 puncte.

  d)    Pentru caracterul creativ şi originalitatea textului redactat se acordă 5 puncte; pentru respectare parțială a cerinței se acordă 3 puncte; pentru lipsa creativității și a originalității textului – 0 puncte.

 Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele prevăzute explicit prin barem.

Total punctaj: 90 puncte. Se acordă 10 puncte din oficiu.

Nota finală se stabilește prin împărțirea la 10 a punctajului obținut.



OLIMPIADA DE RELIGIE – CULTUL ORTODOX

Faza pe școală: 28.02 – 02.03.2022

Clasa a VI-a


 

v  Toate subiectele sunt obligatorii.

v  Timpul efectiv de lucru este de 3 ore.

v  10 puncte se acordă din oficiu.

Subiectul I ......................................................................................... 20 puncte

     Scrieți pe foaia de concurs răspunsul corect. Fiecare item are un singur răspuns corect.

     1.      Ce reprezintă sinagoga?

a)      Numele unui oraș din Țara Sfântă;

b)      Locașul de cult al evreilor;

c)      Ziua de odihnă a evreilor.

2.      În ce oraș S-a născut Mântuitorul Iisus Hristos?

a)      Nazaret;

b)      Israel;

c)      Betleem.

3.      Cine a anunțat-o pe Fecioara Maria ca Îl va naște pe Iisus?

a)      Îngerul Gavriil;

b)      Dreptul Iosif;

c)      Preotul Zaharia.

4.      Ce daruri i-au adus magii Pruncului Iisus?

a)      Lapte, o pătură și haine;

b)      Aur, smirnă și tămâie;

c)      Un asin, flori și ramuri de măslin.

5.      Cum se numesc părinții Sfântului Ioan Botezătorul?

a)      Zaharia și Elisabeta;

b)      Ioachim si Ana;

c)      Avraam și Sarra.

6.      Ce înseamnă ”Epifanie”?

a)      Nașterea Domnului;

b)      Învierea Domnului;

c)      Arătarea Sfintei Treimi către oameni.

7.      În vremea cărui împărat roman S-a născut Domnul Iisus Hristos?

a)      Octavian Augustus;

b)      Irod;

c)      Pilat din Pont.

8.      Care este denumirea populară a Sărbătorii Înălțării Domnului la cer?

a)      Florii;

b)      Ispas;

c)      Rusalii.

9.      Unde a fost răstignit Mântuitorul Iisus Hristos?

a)      Pe Golgota;

b)      În Grădina Ghetsimani;

c)      Pe Muntele Măslinilor.

10.  Ce serbăm la patruzeci de zile de la Învierea Domnului?

a)      Intrarea Domnului în Ierusalim;

b)      Pogorârea Sfântului Duh;

c)      Înălțarea la cer a Domnului.

 

Subiectul II.......................................................................... 30 puncte

     Citiți cu atenție următorul fragment, apoi rezolvați cerințele formulate: ”Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă!”(Matei 28, 19-20)

     1.      Identificaţi persoana căreia îi aparțin aceste cuvinte;

    2.      Explicați în maximum cinci rânduri, versetele de mai sus; 

    3.      Motivaţi de ce Mântuitorul a mai rămas pe pământ patruzeci de zile după Învierea Sa;

    4.      Enumerați trei apostoli care au îndeplinit porunca de mai sus.


 Subiectul III......................................................................... 40 puncte

Pornind de la versetele: Poruncă nouă dau vouă: să vă iubiţi unul pe altul, precum v-am iubit Eu pe voi ...” (Ioan 15, 12), redactaţi o compunere de maximum 15-20 rânduri, cu titlul Iisus Hristos, Învățătorul lumii, în care să aveţi în vedere următoarele aspecte: 

-      porunca din centrul învățăturii Mântuitorului;

-      modul în care Mântuitorul Hristos transmite mulțimilor învățătura Sa;

-      prezentarea pe scurt a unei pilde studiate în care se regăsește și porunca iubirii aproapelui;

-      respectarea părţilor compunerii, înlănțuirea logică a ideilor, utilizarea corectă a noțiunilor teologice şi a citării.

Notă! Se punctează şi structurarea compoziţiei (introducere, cuprins, încheiere), înlănţuirea logică a ideilor, originalitatea lucrării, utilizarea adecvată a limbajului religios şi folosirea citatelor potrivite.

 

                                 OLIMPIADA DE RELIGIE – CULTUL ORTODOX

Faza pe școală: 28.02 – 02.03.2022

Clasa a VI- a

        BAREM DE CORECTARE ȘI NOTARE


Subiectul 1:                                                                       20 puncte

Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 2 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

1.b; 2.c; 3.a; 4.b; 5.a; 6.c; 7.a; 8.b; 9.a; 10.c.

 

Subiectul II  _____________________________      _30 puncte

1.      Pentru identificarea Mântuitorului Hristos se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

2.      Pentru explicarea corectă a versetelor se acordă 10 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

3.      Pentru motivarea corectă se acordă 10 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

4.      Pentru enumerarea corectă a trei apostoli se acordă 5 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 3 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

 


Subiectul III              ______                    40 puncte

1.      Pentru identificarea corectă a poruncii iubirii aproapelui se acordă 10 puncte, pentru răspunsul parțial corect sau incomplet se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa răspunsului se acordă 0 puncte.

2.      Pentru exprimarea corectă a modului în care Mântuitorul transmite mulțimilor învățătura Sa, prin pilde și  minuni, se acordă 10 puncte, pentru răspuns parțial se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

3.      Pentru expunerea corectă a unei pilde studiate se acordă 10 puncte, pentru răspunsul parțial corect sau incomplet se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa răspunsului se acordă 0 puncte.

4.      Pentru utilizarea adecvată a limbajului religios, citarea din Sfânta Scriptură şi Sfinţii Părinţi se acordă 5 puncte, pentru respectarea parţială a cerinţei se acordă 3 puncte, pentru nerespectarea cerinţei se acordă 0 puncte.

5.      Pentru structurarea compoziţiei (introducere, cuprins, încheiere), înlănţuirea logică a ideilor, originalitatea lucrării se acordă 5 puncte, pentru lipsa creativităţii şi a originalităţii textului se acordă 0 puncte.

 

Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele prevăzute explicit prin barem.

Total punctaj: 90 puncte. Se acordă 10 puncte din oficiu.

Nota finală se stabilește prin împărțirea la 10 a punctajului obținut.


OLIMPIADA DE RELIGIE – CULTUL ORTODOX

Faza pe școală: 28.02 – 02.03.2022

Clasa a VII-a

  

v  Toate subiectele sunt obligatorii.

v  Timpul efectiv de lucru este de 3 ore.

v  10 puncte se acordă din oficiu.

 

Subiectul I ......................................................................    20 puncte

 

Scrieti pe foaia de concurs răspunsul corect. Fiecare item are un singur răspuns corect.

 

    1. Chipul lui Dumnezeu în om sunt cele trei însușiri ale sufletului folosite în deplină libertate:

a. rațiune, blândețe și smerenie;

b. rațiune, voință și simțire;

c. voință, simțire și bunătate. 

    2. Creșterea spirituală a omului se realizează pe parcursul vieții prin:

a. realizări pe plan material și profesional;

b. efort personal și harul Duhului Sfânt primit la sfintele slujbe;

c. faptele bune și unele încercări ale vieții;

     3. Duhul Sfânt, Persoană a Sfintei Treimi:

a. este de aceeași ființă cu Tatăl și cu Fiul;

b. există din momentul facerii primilor oameni;

c. revarsă harul doar peste oamenii care Îl invocă prin rugăciunea ,,Împărate ceresc”;

    4. Sărbătoarea Pogorârii Duhului Sfânt este momentul în care:

a. a luat naștere Biserica lui Hristos;

b. s-au sfințit credincioșii;

c. începe crearea lumii;

     5. La Cincizecime, Duhul Sfânt S-a pogorât:

a. în chip ca de porumbel;

b. ca un nor;

c. sub formă de limbi ca de foc;

    6. Sărbătoarea Cincizecimii le amintea evreilor de:

a. ziua când Dumnezeu i-a scos din robia egipteană;

b. ziua când Dumnezeu i-a dat lui Moise Legea Veche;

c. de potopul și salvarea lui Noe ;

     7. Sfintele Taine sunt:

a. lucrări văzute ale Biserici, prin care se împărtășește  credincioșilor harul divin văzut;

b. lucrări nevăzute prin care se împărtășește credincioșilor harul divin văzut;

c. lucrări văzute ale Bisericii, prin care se împărtășește credincioșilor harul divin nevăzut;

     8. Sfânta Taină a Împărtășaniei a fost întemeiată la:

a. Pogorârea Duhului Sfânt asupra Sfinților Apostoli ;

b. Cina cea de Taină;

c. Înălțarea Domnului la cer;

     9. Mântuitorul a dat puterea săvârșirii Sfintelor Taine:

a. celor credincioși conduși de Sfinții Apostoli;

b. tuturor credincioșilor;

c. Sfinților Apostoli;

     10. Prin Taina Mirungerii, creștinul botezat primește:

a. cele șapte daruri ale Duhului Sfânt;

b. iertarea păcatelor săvârșite fără voie;

c. Trupul și Sângele Domnului;

 

Subiectul II.................................................................30 puncte

Citiți cu atenție următorul fragment, apoi rezolvați cerințele formulate: Împărate Ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, Care pretutindenea ești și toate le plinești, Vistierul bunătăților și Dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi, și ne curățește pe noi de toată întinăciunea, și mântuiește, Bunule, sufletele noastre. Amin.

    1. Câte cereri cuprinde rugăciunea către Duhul Sfânt?.

    2. Identificați denumirile Duhului Sfânt din această rugăciune?

    3. Explicați în maximum 20 de rânduri expresia ,, Duhul Adevărului, Care pretutindenea ești și toate le plinești”.


SUBIECTUL III.......................................................... 40 puncte

Pornind de la următoarele versete biblice și de la experiența personală: Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.” (Matei  28, 19),Iar Cel ce ne întăreşte pe noi împreună cu voi, în Hristos, şi ne-a uns pe noi este Dumnezeu, Care ne-a şi pecetluit pe noi şi a dat arvuna Duhului, în inimile noastre.” (II Corinteni 1, 21-22), redactați o compunere de  1-2 pagini, în care să prezentați importanța Sfintelor Taine în viața unui copil.

În elaborarea compunerii veți respecta următoarele cerințe:

a)      prezentarea rolului Sfintelor Taine în viața creștinului;

b)      explicarea Sfintelor Taine la care fac trimitere citatele de mai sus, precum și urmările lipsei acestora în viața unui creștin;

c)      prezintă folosul  roadelor primite în cadrul Sfintelor Taine în viața creștinului;

d)     respectarea părţilor compunerii, acordarea unui titlu potrivit, înlănțuirea logică a ideilor, utilizarea corectă a noțiunilor teologice şi a citării.

 Notă! Se punctează şi structurarea compoziţiei (introducere, cuprins, încheiere), înlănţuirea logică a ideilor, originalitatea lucrării, utilizarea adecvată a limbajului religios şi citarea din Sfânta Scriptură.

 

OLIMPIADA DE RELIGIE – CULTUL ORTODOX

Faza pe școală: 28.02 – 02.03.2022

                                                                 Clasa a VII-a       

            BAREM DE CORECTARE ȘI NOTARE


Subiectul 1:                                                                                 20 puncte

Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 2 puncte.

1.b; 2.b; 3.a; 4.a; 5.c; 6.b; 7.c; 8.a; 9.c; 10.a.

 

Subiectul II  ___________________________________30 PUNCTE

1.       Pentru răspunsul corect - ,,4 cereri” se acordă 5 puncte, pentru răspuns partial corect se acorda 3 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

2.       Pentru identificarea a minim 3 denumiri corecte se acordă 15 puncte, pentru  identificarea unei singure denumiri se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

3.      Pentru explicarea corectă a expresiei ,,Duhul Adevărului, Care pretutindenea ești și toate le plineștise acordă 10 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

 

Subiectul III              ______                                                 40 puncte

  1. Pentru identificarea și caracterizarea corectă a Sfintelor Taine se acordă 5 puncte, pentru răspunsul parțial corect sau incomplet se acordă 2 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa răspunsului nu se acordă nici un punct.
  2. Pentru explicarea efectelor Sfintelor Taine și descrierea corectă a urmărilor pentru cei ce se lipsesc de acestea, se acordă 10 puncte, pentru răspunsul parțial corect sau incomplet se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa răspunsului nu se acordă nici un punct.
  3. Pentru descrierea roadelor primite în cadrul Sfintelor Taine menționate și folosul lor în creșterea spirituală a creștinului se acordă 5 puncte, pentru răspunsul parțial corect sau incomplet se acordă 2 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa răspunsului nu se acordă nici un punct.
  4. Pentru argumentarea logică și coerentă a textului, relevând importanța Sfintelor Taine pentru mântuirea omului, cu respectarea părţilor unei compuneri se acordă 10 puncte, pentru respectarea parţială a cerinţei se acordă 5 puncte, pentru nerespectarea cerinţei nu se acordă nici un punct.
  5. Pentru utilizarea adecvată a limbajului religios şi citarea din Sfânta Scriptură se acordă 5 puncte, pentru respectarea parţială a cerinţei se acordă 2 puncte, pentru nerespectarea cerinţei nu se acordă nici un punct.
  6. Pentru caracterul creativ şi originalitatea textului redactat se acordă 5 puncte, pentru lipsa creativităţii şi a originalităţii textului nu se acordă nici un punct.

 

 Total test - 90 de puncte. Se acordă 10 puncte din oficiu.

Nota finală se stabileşte prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut.


OLIMPIADA DE RELIGIE – CULTUL ORTODOX

Etapa pe școală: 28.02 – 2.03.2022

 Clasa a VIII-a

                                                                                                                                  

Ø  Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.

Ø  Timpul efectiv de lucru este de 3 ore.

 

Subiectul  I  ..................................................      20 puncte 

     Fiecare item are un singur răspuns corect. Scrie pe foaia de concurs răspunsul corect.

  1. Cea mai mare virtute creștină evidențiată și în ,,Imnul dragostei” din Epistola I către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel este:

a)      credința;

b)      nădejdea;

c)      dragostea.

  1. Cea mai mare dovadă de iubire a lui Dumnezeu față de om este:

a)      purtarea Sa de grijă pentru viața pământească a acestuia;

b)      întruparea Fiului Său, Iisus Hristos, care S-a făcut Om pentru mântuirea noastră;

c)      trimiterea în lume a unor semne și minuni prin oameni aleși ai Săi. 

  1. Modelul suprem al iubirii se află în:

a)      dragostea manifestată de către sfinți;

b)      iubirea părinților față de copii;

c)      exemplul desăvârșirii Sfintei Treimi. 

  1. Învățătura fundamentală a religiei creștine despre Sfânta Treime este:

a)      Dumnezeu este Unul în Ființă și întreit în Persoane: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh;

b)      Sfânta Treime ni S-a descoperit pe deplin în Vechiul Testament;

c)      Sfânta Treime ni S-a descoperit prin revelația naturală. 

  1. Un moment important al descoperirii Sfintei Treimi (teofania), când Sfântul Duh S-a pogorât în chip de porumbel a avut loc:

a)      La Botezul Domnului în râul Iordan;

b)      La Înălțarea Domnului la cer;

c)      La Cincizecime. 

  1. „Crezul” sau „Simbolul de credință”:

a)      a fost alcătuit la primul Sinod Ecumenic de la Niceea, din anul 325;

b)      cuprinde un număr de 10 articole;

c)      cuprinde esența învățăturii creștine pornind de la credința în Sfânta Treime. 

  1. „Crezul” se rostește:

a)      la Sfânta Taină a Botezului și în cadrul Sfintei Liturghii;

b)      la Sfânta Taină a Spovedaniei și a Maslului;

c)      la Sfânta Taină a Cununiei și a Preoției. 

  1. Cea mai scurtă mărturisire a credinței în Sfânta Treime este:

a)      închinarea cu semnul Sfintei Cruci;

b)      rostirea rugăciunii ,,Tatăl nostru”;

c)      rostirea rugăciunii ,,Împărate ceresc”. 

  1. Sfânta Liturghie a fost întemeiată:

a)      la Botezul Domnului în râul Iordan, când S-a arătat Sfânta Treime;

b)      la Schimbarea Domnului la Față, pe Muntele Tabor, când hainele Sale au devenit albe ca zăpada;

c)      la Cina cea de Taină, când  Iisus a binecuvântat pâinea și vinul, poruncindu-le ucenicilor săi: ,,Aceasta să faceți spre pomenirea Mea”. 

  1. Sfânta Liturghie reprezintă:

a)      o formă a rugăciunii de cerere adusă lui Dumnezeu;

b)      o Sfântă Taină de laudă închinată Domnului Iisus Hristos;

c)      o slujbă în care Iisus este prezent sub chipul pâinii și al vinului.

 

  Subiectul II ................................................     30 puncte

 Citește cu atenție următorul fragment, apoi rezolvă cerințele formulate: „ Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viață Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce  împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit, Care a grăit prin proroci. Într-una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică. Mărturisesc un Botez spre iertarea păcatelor. Aștept învierea morților şi viața veacului ce va să fie. Amin.” 

a)      Precizează numele textului din care face parte fragmentul citat.

b)      Menționeză unde și când au fost redactate aceste articole.

c)      Explică într-un text de maximum cinci rânduri expresia: „Care a grăit prin proroci”.

d)     Menționează două momente ale prezenței Sfântului Duh în istoria biblică.

  Subiectul III...................................................    40 puncte

 Pornind de la următorul text:

  ,,Nu poate exista biserică sobornicească în afara Sfintei Treimi. Aceasta, deoarece Sfânta Treime este aceea care-i comunică viața dumnezeiască prin Sfântul Duh, îi menține pe creștini în iubire și în comuniune reciprocă și le imprimă o trăire sobornicească după modelul Sfintei Treimi. Fiecare creștin trebuie să progreseze în învățătura divină și în virtute în așa fel încât să ajungă un propovăduitor al cuvântului lui Dumnezeu către semenii săi. Căci după cum lampa nu luminează pentru sine, ci pentru cei ce sunt în întuneric, tot așa se cade și creștinului să aducă pe alții pe calea virtuții prin exemplul său bun.” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Despre Bisericăredactează o compunere de 1-2 pagini în care să surprinzi mesajul din text, ținând cont de următoarele cerințe:

a)      alegerea unui titlu adecvat;

b)      explicarea ideilor/afirmațiilor din text;

c)      aplicarea în viața cotidiană a învățăturilor morale desprinse din text (cel puțin trei exemple);

d)     indicarea a trei modalitățile prin care un creștin poate să-i aducă și pe alții  pe calea binelui;

e)      folosirea terminologiei creștine și respectarea ideilor din  text;

f)       respectarea structurării compunerii (introducere, cuprins, încheiere).


                                    OLIMPIADA DE RELIGIE – CULTUL ORTODOX

Etapa pe școală: 28.02 – 2.03.2022

 Clasa a VIII-a

BAREM DE CORECTARE ŞI NOTARE

Varianta 2

 

Subiectul I:                                                                       20 puncte

Se acordă câte 2 puncte pentru fiecare răspuns corect astfel:

1c, 2b, 3c, 4a, 5a, 6c, 7a, 8a, 9c, 10 c.

 

Subiectul II:                                                               30 puncte

a)      Pentru precizarea corectă a denumirii textului: Crezul / Simbolul de credință se acordă 4 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte;

b)      Pentru menționarea corectă: la Sinodul II Ecumenic de la Constantinopol, în anul 381, se acordă 10 puncte (2 x 5p), pentru răspuns parțial corect sau incomplet se acordă 6 puncte (2 x 3p), pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte;

c)      Pentru explicarea corectă a expresiei se acordă 10 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte;

d)     Pentru menţionarea corectă a două momente ale prezenței Sfântului Duh în istoria biblică: EX : la Creația lumii ,,Să facem om după chipul și asemănarea noastră. ”(Facere 1,26) ; Înfățișarea Sfintei Treimi patriarhului Avraam sub forma a trei îngeri cu chip omenesc la stejarul din Mamvri; la Buna Vestire, arhanghelul Gavriil îi dezvăluie Fecioarei Maria: ,,Duhul Sfânt se va pogorî peste tine și puterea celui Preaînalt te va umbri, pentru aceea și Sfântul Care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema.”(Luca 1,35); La Botezul Domnului în râul Iordan Sfântul Duh s-a pogorât în chip de porumbel; La întemeierea Sfintei Taine a Botezului Iisus le poruncește apostolilor săi: ,,Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să păzească toate câte v-am poruncit vouă, și iată eu cu voi sunt până la sfârșitul veacului.”( Matei 28,19-20);Pogorârea Sfântului Duh la Cincizecime asupra apostolilor sub forma unor limbi de foc; Prezența sfințitoare a Duhului Sfânt în biserică prin Sfintele Taine, se acordă  6 puncte (2 x 3p), pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 4 puncte (2 x 2p), pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

 

Subiectul III:                                                             40 puncte

a)      Pentru alegerea unui titlu adecvat se acordă 2 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 1 punct, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

b)       Pentru explicarea ideilor/afirmațiilor din text se acordă 12 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 6 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

c)      Pentru oferirea corectă de exemple privind aplicarea în viața cotidiană a învățăturilor morale desprinse din text se acordă 2p x3 = 6 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 1p.x 3 = 3 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

d)     Pentru modalitățile prin care un creștin poate să-i aducă și pe alții  pe calea virtuții, prin exemplul bun, prin raportare la viața de zi cu zi și la noțiunile învățate până acum (cel puțin cinci) se acordă 2p x 5 = 10 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 1p. x 5 = 5 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

e)      Pentru folosirea terminologiei creștine și respectarea ideilor din text se acordă 6 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 3 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

f)       Pentru respectarea structurării compunerii (introducere, cuprins, încheiere) se acordă 4 puncte, pentru răspuns parţial corect sau incomplet se acordă 2 puncte, pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia se acordă 0 puncte.

 

 

Total test - 90 de puncte. Se acordă 10 puncte din oficiu.

Nota finală se stabileşte prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut.

 

 

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Invitație- Concurs Municipal de creație plastică și literară "Sfinții, prin ochi și suflet de copil", ediția I

                 Dragi colegi,   Școala Gimnazială “ Constantin Brâncuși ” , Sector 6 București ,  în parteneriat cu Școala Gimnazială Nr. 1...