"Dragostea faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni"
Frica de Dumnezeu, spun
Sfinţii Părinţi precum şi proorocul David, este "începutul
înţelepciunii", adică ea face începutul a toată fapta bună; iar dragostea
de Dumnezeu este desăvârşirea faptelor bune. Frica de Dumnezeu formează deci
începutul mântuirii, iar dragostea de Dumnezeu, "care scoate afară
frica" este sfârşitul mântuirii, pentru că cel ce iubeşte trăieşte numai în
Dumnezeu, "care este dragoste ". Să nu avem atâta frică de Dumnezeu,
cât mai ales dragoste de Dumnezeu, că auzi ce zice Sfântul Vasile: "Cel ce
face fapta bună din frică, adică de frica muncilor iadului, a pedepsei, acela
este în stare de rob; cel ce face fapta bună pentru răsplată, adică pentru a i
se împlini cererile aici pe pământ şi a dobândi plata în cer, acela este în
stare de slugă, care slujeşte pe stăpânul său pentru plată, adică pentru bani;
iar cel ce face fapta bună din dragoste de Dumnezeu, iar nu de frică sau pentru
plată, acela este în stare de fiu al lui Dumnezeu". Deci, cine ajunge să
facă fapta bună din dragoste, fără alt scop, acela a ajuns la măsura desăvârşirii
şi se numeşte fiu al lui Dumnezeu.
Cum se cuvine să împarţi dragostea noastră faţă de Dumnezeu, faţă de aproapele şi faţă de noi înşine?
Cum se cuvine să împarţi dragostea noastră faţă de Dumnezeu, faţă de aproapele şi faţă de noi înşine?
Citim în Mântuirea păcătoşilor că trebuie să
avem către noi înşine inimă de judecător, către aproapele inimă de mamă, iar
către Dumnezeu inimă de fiu. Pe Dumnezeu suntem datori să-L iubim din toată
inima noastră, din toată puterea şi virtutea noastră, fiind gata să ne dăm şi
viaţa pentru El, aşa cum au facut sfinţii mucenici, cuvioşi şi ierarhi, care
s-au jertfit pentru dragostea lui Hristos şi pentru Evanghelie. Pe aproapele
nostru să-l iubim " ca pe noi înşine ", adică aşa cum ne iubim pe
noi, cum ne îngrijim, ne hrănim şi ne ajutăm, tot aşa se cuvine să iubim, să
miluim, să hrănim, să ajutăm şi să îndrumăm pe calea mântuirii pe aproapele
nostru. Iar pe noi înşine se cuvine să ne osândim permanent şi să ne mustrăm
pentru păcatele noastre, socotindu-ne mai păcătoşi decât toţi oamenii.Aşa de vom
face, aşa de vom iubi pe Dumnezeu şi pe aproapele, iar pe noi ne vom judeca cu
smerenie, ne vom mântui cu adevărat şi vom fi primiţi în Împărăţia Cerurilor.
Câte feluri de iubiri sunt, după Sfinţii Părinţi ?
Sfântul Nicodim
Aghioritul şi alţi părinţi, împart iubirea în cinci feluri: iubire
duhovnicească, adică iubirea de Dumnezeu şi de aproapele, care este cea mai
înaltă şi singura mântuitoare de suflet ( Matei 22, 23-40 ); iubire firească,
adică iubirea tinerilor, a soţilor, a părinţilor faţă de fii şi a copiilor faţă
de părinţi, care nu este nici spre mântuire, nici spre osândă, pentru că este
din fire; iubire din mândrie şi slavă deşartă, când cineva iubeşte pe cei care
îl laudă şi îl vorbesc de bine; iubire din interes, când cineva iubeşte pe
aproapele, fie pentru bani, fie pentru daruri, fie din respect sau din altă
oarecare pricină omenească; iubire trupească, adică din poftă, care duce la
desfrânare. Prima iubire este mântuitoare. A doua este firească, deci nici bună,
nici rea. Iar ultimile trei iubiri sunt vinovate şi aducătoare de osândă
veşnică, dacă nu le părăseşte creştinul.
Care este cel mai mare dar pe care se cuvine să-l dăm lui Dumnezeu ?
Care este cel mai mare dar pe care se cuvine să-l dăm lui Dumnezeu ?
Cel mai mare dar pe care
se cuvine să-l dea creştinul lui Dumnezeu este jertfa, adică a se jertfi pe
sine pentru Dumnezeu, aşa cum s-au jertfit mucenicii, cuvioşii, pustnicii şi
toţi drepţii. Fără jertfă nimeni nu se poate mântui, precum spune Însuşi Iisus
Hristos: "Cel ce va răbda până la sfârşit, acela se va mântui " (
Matei 24,13 ) .
prof. Mihaela Ivan
Sursa: Sfaturi Ortodoxe
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu